Sunday 19 February 2012

Laksa Sardin Tin Tong! hihi~~

Hi kawan2... Di hari Ahad yg Indah ini, sambil byk masa terluang, tekak terasa nak makan Laksa. Nak buat yg grand2 idak la teman... Just buat yg simple2 je... Sebenarnya saya ni memang Hantu Laksa! Kalau pergi Penang 3 hari, tiga2 hari tu la saya bole layan Laksa tanpa mkn  makanan lain.. hihihi~~ Begitulah Kesetiaan saya pada Laksa... Ahhaakkss!!
Tanpa membuang masa lg, ingin saya kongsikan recipe saya ini kepada teman2 yg Gila Laksa macam saya jugak! hehe~~

Bahan2nya ialah...

Sardin Tin Besar Cap King Cup ( Dilenyek mcm buat cekodok pisang)
1 peket Tumisan Asam Pedas Cap Maggi ( Yg peket2 kecik warna kuning)
Laksa basah 2 peket
1 batang Bunga kantan ( besar )
Daun kesum
4 keping asam Keping
Garam

Bahan2 Ulaman

1 BijiTimun ( Dihiris nipis )
2 Biji bwg besar ( Dihiris Nipis )
2 Biji cili merah+ Cili api ( Dihiris nipis)
Daun Pudina
Limau nipis

Cara memasak kuah Laksa
Panaskan periuk, kemudian masukkan tumisan Asam Pedas maggi dgn sedikit air.. Awas! Bauannya agak menyengat hidung.. Assshhheemmmm!!! Setelah agak puas disengat hidung, masukkan sardin yg delenyek tadi kedalam bersama2 dgn Bunga Kantan yg telah dipotong 4, Beserta Daun Kesum & Asam keping tadi, ya puan2... hihi~~ ( Mcm Chef Wan pulaks) Digaul rata2 kemudia masukkan air sampai penuh periuk yg sederhana tu la... Setelah mendidih, boleh la dimasukkan garam secukup rasa.... Selesailah kuah Laksa Sardin Tin Tong kita,ya....
Sebelum makan tu jgn lupa, dicelur dulu dgn air panas... Kemudian taruk la ulaman2nya diatas laksa sebelum kuah laksa dihidang.... Enjoy...



2 comments:

  1. tgok pon dh terlior kak! sodap!

    ReplyDelete
  2. Cuba la Ruby... Senang je buatnye... Sodap pulak 2... hihi~~

    ReplyDelete